Doorgaan naar hoofdcontent

Zelf ontwerpen deel 3 (slot)

Mijn paard is klaar... een (te)gek zebra/paard...


Vandaag zou ik het hebben over het ontwerpen van een hoofdje.
Maar ik geef ook al vast tips over het lijf en nek.
Een hoofd bij een amigurumi is niet zo moeilijk. 
Die hoofdjes zijn altijd rond en groter dan het lijfje. Dat maakt ze ook zo schattig. 

Maar ik ben bezig met een paard. En geen amigurumi, maar een knuffel.
En dan wil ik dat het hoofd in verhouding is met het lijfje.
Ik heb het schleich voorbeeld erbij gepakt en een meetlint.
Het hoofd blijkt even groot te zijn als het onderstuk van een been (dus van hoef tot knie)
Nu heb ik de verhouding in ieder geval goed.

En dan.. ja, dan  is het even lastig. Ik ga aan de slag met 6,12,18 etc.
Omdat de bovenkant van het hoofd vlak moet blijven, stop ik de meerderingen alleen op de onderste helft.
Dus 6 gewone vaste en dan 2 vasten in elke vast. Dat geeft een bobbel aan één kant.

Ook besluit ik dat hij ook gehaakt neusgaten moet krijgen. Dus ik haak op een gegeven moment 3 lossen, sla een tweetal steken over en creëer zo een gat, die ik later dicht haak.( zie blauwe cirkel)
Ik minder bij zijn keel wel aan alleen de onderkant en dan lijkt het hoofdje wel klaar.
Gewoon weer minderen en opvullen.

Het hoofjde heeft nog niet helemaal de vorm, maar dat kan je met draadjes wel goed krijgen. 
Ik haal op de plek van de ogen(blauwe pijl), gewoon eend draadje heen en weer, die ik met kleine steekjes vast zet. Zo vorm je je knuffel, zonder allerlei vormen te hoeven haken.

Daarna nog 2 oortjes.  Ook dat is niet zo moeilijk. Net als het haken van een blaadje of een ovaal.
standaard is: 5 lossen, 3 vasten, starten in de 2e losse, 3 vasten in de laatste van de 5 lossen, aan de andere kant 3 vasten en 2 vasten in de laatste losse. En dan nog een rijtje halve vasten er overheen.
En oortje is klaar.

Nu de nek en het lijfje.
Ik ben bij de achterpoten begonnen en heb die met een rij van 10 lossen verbonden met de voorpoten. en zo even een aantal keren rond gehaakt. Daarna ben ik naar boven gaan haken en minderen op de billen en rug.
Aan de nek kant heb ik op een gegeven moment een gat laten vallen, door 20 lossen te haken en die vast te zetten. Hier kon ik dan later de nek op haken.
Je ziet dat de strepen van voor naar achter doorlopen.
En het verspringen bij de nek.

De onderkant heb ik later dicht gehaakt door heen en weer rijen te haken.
De nek ben ik niet helemaal tevreden over. Die is te dun.. maar dat zie niet door de manen.
Alleen nog manen en staart er op vast zetten, en klaar!
Dit koste mij 1 bolletje wol van 50 gram Regia Zoofari (Schachenmayr)

Ik ga hem zeker nog een keer maken, en ga dan ook dingen veranderen. Ik wil dat alles in één stuk wordt gemaakt. Dus ik gebruik dit patroon om nu vanaf de neus naar beneden te gaan haken, zodat de knuffel zonder aan elkaar zetten gehaakt kan worden.
Als dat niet lukt, kan ik altijd deze nog een keer maken.
En zo blijf ik bezig.

Dit is dus eigenlijk fase 1 van mijn ontwerp proces. Iets bedenken, iets haken, opschrijven...
En dan verder uitdenken en uitproberen en opschrijven.
Als ik dan tevreden ben en het is een pittig patroon, dan haak ik het voor de derde keer en daarna laat ik het pas testen door anderen.
Is het een simpel patroon, dan stop ik na 2x haken komt dan de testronde.
Ik hoop dat je hierdoor aangemoedigd wordt om het gewoon te proberen.
Het is creatief zijn en durven.

In het najaar ga ik uitleggen hoe kleine japanse amigurumi's gemaakt en bedacht kunnen worden.
En dan volgt er ook weer een haak samen (test)... en misschien in een andere opzet!
Daar denk ik nog  even over na.

Dit weekend nog 1 blog bericht en daarna ga ik even met zomerpauze....







Reacties

  1. Je paard is heel mooi geworden.
    Bedankt voor de uitleg, ik heb hem met veel aandacht gelezen en onthoud zeker alles bij het ontwerpen van mijn volgend patroon.

    Groetjes Elisa

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel knap bedacht en een mooi resultaat. Bedankt voor de bijkomende tips en uitleg.
    Groetjes, Tinne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Knap gemaakt, en nog een heel werk dat ontwerpen.
    Maar het resultaat mag er zijn!

    Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  4. het paard is prachtig.
    knap dat je dit zo kunt ontwerpen

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat is ie mooi geworden, knap ontworpen :)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Wat leuk dat je je reactie hier achter laat! Alvast bedankt. Vragen stellen graag via het contactformulier. Hartelijke groet AmiFan

Populaire posts van deze blog

Patroon Konijn Suusje

En ja.... de laatste voor de zomervakantie... Suusje het konijn is ook klaar. Met dank aan Mariëlle en Saskia die deze schat hebben getest. En hun resultaat mag er ook zijn! Mariëlle heeft er zelfs een jurkje bij ontworpen die ik in het patroon heb toegevoegd. Leuk om te zien hoe anders Suusje wordt als het met gewoon glad katoen wordt gehaakt. Net zo schattig! Dames, dank voor het testen. en wil jij nu ook aan de slag? Dat kan.....  hier is het patroon .

amigurumi lessen ontwerp je eerste pop - (deel 3)

We hebben het gehad over bolvormen, cilinders, kegels en andere basisvormen. Hiermee kan je je eigen eerste amigurumi pop ontwerpen. Het lastigste onderdeel vinden de meeste ontwerpers om een tekening te maken (tenzij je beroep tekenaar is natuurlijk). Het hoeft geen topstuk te zijn. Maar gewoon een inspiratie tekening. Het kan ook een clip art tekening zijn, of misschien vind je de pluche knuffel in de winkel prachtig. Een foto van je eigen oude stoffen pop kan ook een goed voorbeeld zijn. Kies iets waarvan jij een goed gevoel krijgt en waarvan jij de onderdelen goed kunt zien (of kunt tekenen) zodat je in je hoofd een haakschema kunt kiezen. Als je een schets hebt gemaakt kan je dit er alvast bij zetten. Vanja verteld dat zij bijna nooit met kleur werkt als ze gaat tekenen. Vaak gewoon met potlood of zwarte pen. Vanuit basisvormen maakt ze een schets. Die basisvormen laat ze staan als hulpmiddel om te kunnen haken. Moet het hoofd een ovaal worden of een rondje. Met de vori

Hollands Olifantje

Alweer een prachtig patroon weten te scoren. Dit keer uit de Oekraïne. Jasmine heeft een prachtige olifant gemaakt. Zij maakte deze in het roze. Ik heb een Hollandse variant van gemaakt. De laatste update van dit patroon is gedaan op: 5 oktober 2013. Wil je meer zien van Jasmine. Want ze heeft nog meer mooie patronen... ga naar haar website: http://jasmine.in.ua/opisaniya/slonyasha/ We beginnen met hoofd en slurf. Dat is één deel. Indien je net als ik een rood wit blauw variant wilt maken, let dan op de kleuren die er achter staan. Anders is het één geheel, in één kleur. R1: 6v in magic cirkel (oranje) cute-amigurumi.blogspot.nl R2: *2v in v* 6x (12) (oranje) R3: *2v in v, v* 6x (18) (oranje) R4: *2v in v, 2v* 6x (24) (oranje) R5: *2v in v, 3v* 6x (30) (oranje) R6: *2v in v, 4v* 6x (36) (oranje) R7: *2v in v, 5v* 6x (42) (oranje) R8-14: 42v (oranje) R15: *min, 5v* 6x (36) (oranje) R16: *min, 4v* 6x (30) (oranje) R17: *min, 3v* 6x (24) (oranje) Deels opvulle