Handschoenen.. hoe kan je haken in de sneeuw / kou

In de afgelopen februari vakantie lekker naar de sneeuw geweest. 
En natuurlijk wil ik daar - in de zon - ook lekker kunnen haken. 
Maar ja, februari is koud... en haken met handschoenen aan niet echt prettig.
Ik heb trouwens wanten... dat wil helemaal niet!

Op de site van Redheart had ik al lang geleden een prachtig patroon gevonden. 
Het heet texting gloves. 
Dus handschoenen waar je mee je Smart phone kan bedienen.. of je ipad... 
Want buiten en met handschoenen aan lukt dat ook niet.

Ik dacht.... met die handschoenen kan ik ook mee haken. 
Want wat wil ik vrij hebben... dat zijn mijn wijsvingers en mijn duimen... 
Dus ik aan de slag. 
Had nog een prachtige bol  van Lang Yarns: JAWOLL MAGIC dégradé. 
De kleur blauw/ zwart.

En dit is het resultaat.
Het patroon is erg leuk om te maken. 
De boord is gehaakt met de Reliëfsteek, afwisselend  voor en achter.

Hoe haak je deze reliëfsteek?
Ze haken om en om vóór en achter. Begin altijd met 2 lossen, daarna steek je de haaknaald van rechts naar linkst rond de steel van de steek van de vorige toer. Aan de goede kant van het werk. Maar 1 omslag, trekt de naald van achter de steel van de steek en maak de steek waarin je werkt af (een stokje in dit geval.)
Van achter doe je hetzelfde als bij voor, maar je steekt nu de naald aan de achterkant van rechts naar links rond de steel (voelt altijd wat onhandig), maar weer 1 omslag, trek de naald van achter de steel van de steek en maak een stokje

 De rest van de handschoen is gehaakt met een "escended single crochet"  of ook wel de verlengde vasten.
 Hoe haak je deze verlengde vaste? 
Je steekt de haaknaald in in de onderkant van de steek, dat wil zeggen in de vorige toer en sla een draad om de naald, haal de naald door één lus, sla weer een draad om de naald, en haal door beide lussen. 
Erg leuk om te doen!

Wil je deze handige handschoenen ook maken...
Lekker op tijd voor de volgende winter, of voor een fris voorjaarszonnetje?
  Download hier.

Redheart patroon en foto

Reacties

  1. Wat een handige tip om handschoenen met vrije vingers te haken. Nu is het hier nu niet echt koud. Maar ik bewaar het idee voor als het weer eens koud wordt (hopelijk niet meer in dit voorjaar)

    1. Gisteren lekker in de zon gezeten... maar kreeg wel koude handen.. dus helaas toch kunnen gebruiken!