woensdag 30 oktober 2013

Wasknijper (28) pauw

De laatste....
En natuurlijk moet je dan mooi eindigen... Dus wat is er een feestelijke beest dan een PAUW!!!
Al die mooie kleuren. Lekker feestelijk... wat een afsluiting!

Ik moet de eer geven aan EveLyn. Zij heeft dit patroon deels ontworpen.
Een patroon van een pauw tasje staat op haar eigen blog.
Ik heb de veren gebruikt om de wasknijper mee te versieren.

Gebruik de volgende kleuren of je restjes om de veren mee te haken.
Oranje, groen, blauw, licht en donker paars, roze, jade 

Benen, lijf en hoofdje zit aan elkaar vast.
Kleur oranje beginnen
R1: 6v in magic ring
R2: *2v in v* herhaal 6x (12)
R3-9: 12 v
Herhaal voor andere been en haak ze samen door ze naast elkaar te leggen en rondom te haken. (22)
Wissel naar kleur van lijfje (paars)
R10-12:22v
R13: 5v, min, 8v, min 5v (20)
R14: 20v
R15: 5v, min, 6v, min, 5v (18)
R16: 18v
R17: 4v, min, 6v, min, 4v (16)
R18: 16v
R19: stop de wasknijper er nu in, *2v, min * herhaal 6x (12)
R20-21: 12v
R22: *min,v* herhaal 6x (6)
R23: 6v
R24: *2v in v* herhaal 6x (12)
R25: *2v in v, v* herhaal 3x, (blauw)*2v in v, v* herhaal 3x (18)
R26:  9v, (blauw) 9v (18)
R27:  9v, (blauw) 9v (18)
opvullen
R28: *min, v* herhaal 6x (12)
R29: *min* herhaal 6x (6)
afhechten.

Snavel: (oranje)
R1: 4v in magic cirkel
R2: 2v in v, v, 2v in v, v (6)
R3: 6v
afhechten.
en vastmaken aan hoofd.

Oog, borduur een zwarte kraal 

Veren haken
Maak een voor- en achterkant:Haak dit deel 2 keer.
Begin iedere toer met 2 lossen, deze telt niet als een steek.

(Kleur Jade ). Maak een magic ring of haak 4 lossen en sluit met een halve vaste.
Toer 1.  2 losse en haak 12 stokjes in de ring, 2 losse en keer

http://evehaakje.blogspot.nl/

Toer 2. Werk in de achterste lus van het stokje, 1 stokje in het eerste stokje, in de volgende stokjes steeds 2 stokjes ( 10 x ) en in het laatste stokje weer 1 stokje ( 22 s) 2 losse en keer het werk
Toer 3.  Werk in de voorste lus van het stokje, 1 stokje in het eerste stokje, * 2 stokjes in het volgende stokje en dan 1 stokje in het volgende stokje , herhaal van * totaal 10 x en in het laatste stokje weer 1 stokje. ( 32 s) , wissel van kleur, 

http://evehaakje.blogspot.nl/
Toer 4 ( Paars). 2 lossen en keer het werk, werk in de achterste lus, 1 stokje in het eerste stokje, 1 losse, sla 1 steek over,* 3 stokjes in de volgende steek, 1 losse, sla 2 steken over, herhaal van * tot je nog 2 steken overhebt, sla 1 steek over en in de laatste steek 1 stokje, 2 losse en keer het werk ( je hebt nu 10 groepjes)

http://evehaakje.blogspot.nl/

Toer 5. Werk in de voorste lus , 1 stokje in het eerste stokje, 1 losse, sla 2 steken over, 5 stokjes in de volgende steek, 1 losse, * sla 3 steken over, 5 stokjes in de volgende steek, 1 losse, herhaal van * tot je 3 steken over hebt, sla 2 steken over en 1 stokje in het laatste stokje, wissel van kleur en 2 lossen, keer het werk

http://evehaakje.blogspot.nl/
Toer 6. (Lila) Werk in de achterste lus , 1 stokje in het eerste stokje, 1 losse, sla 3 steken over, 7 stokjes in de volgende steek, 1 losse, * sla 5 steken over,  7 stokjes in de volgende steek, 1 losse, herhaal van * tot je 4 steken over hebt, sla 3 steken over en 1 stokje in het laatste stokje, wissel van kleur en 2 lossen, keer het werk.

http://evehaakje.blogspot.nl/
Toer 7 ( Fuksia). Werk in de voorste lus , 1 stokje in het eerste stokje, 1 losse, sla 4 steken over, 9 stokjes in de volgende steek, 1 losse, * sla 7 steken over,  9 stokjes in de volgende steek, 1 losse, herhaal van * tot je 5 steken over hebt, sla 4 steken over en 1 stokje in het laatste stokje.
Alle draden afhechten en haak dit deel nog een keer.

Leg de twee kanten op elkaar met de goede kanten.

Neem Jade en begin bij het eerste schelpje met vasten de 2 kanten aan elkaar te haken.
http://evehaakje.blogspot.nl/
Na het eerste schelpje leg je de draad onder het haakwerk en haak alleen aan de voorkant van het tasje: 2 lossen en 1 halve vaste in de lossen van de rose toer, 2 lossen en halve vaste in de lossen van de paarse toer, 2 lossen en halve vaste in de 1 ste paarse toer, 2 lossen en halve vaste in de  Jade toer.
Nu weer terug naar boven , 2 lossen en halve vaste in paarse toer, 2 lossen en halve vaste in paars, 2 lossen en halve vaste in rose, 2 lossen en in de tweede schulp de twee kanten weer met vasten aan elkaar haken.
http://evehaakje.blogspot.nl/

http://evehaakje.blogspot.nl/
Herhaal dit tot alle schelpjes aan elkaar zijn gehaakt en hecht de draad af.

Maak het geheel vast op een wasknijper.

4 opmerkingen:

  1. Wow, wat een mooie wasknijper! Echt een topper als afsluiting. De pauw is in andere kleuren vast even mooi. Knap bedacht.
    Jammer dat dit de laatste is. Wel geweldig dat jij dit allemaal hebt georganiseerd en verzorgd. Dank je wel daarvoor.

    Fijne donderdag, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig!!!!!
    Zeker weten de mooiste van allemaal.
    Jammer dat het de laatste is :(
    Maar deze afsluiter telt voor 10.
    Zoooo moooooi :) :) :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. o waw deze is heel erg leuk!!
    dank je wel voor het delen en organiseren van deze leuke haakknijpers :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. This one is fabulous! Thanks for sharing

    BeantwoordenVerwijderen

sneeuwuil patroon