Doorgaan naar hoofdcontent

Little pony


Zoals beloofd.... vandaag weer een nieuw patroon. Niet door mij bedacht dit keer. Ik ben erg druk met mijn eigen nieuwe patronen te controleren en invoeren op mijn blog. Dus eerst nog één uit mijn 'oude' doos... (ik had deze al voor de zomer af namelijk.) Volgende week komt er een lief patroontje van mijn eigen hand.

Al heel lang stond de Little Pony op mijn verlanglijstje.  En toen kwam ik op http://knitoneawesome.blogspot.co.uk een prachtig patroon tegen. Op facebook staat er al een Nederlandstalig patroon, met haar toestemming. Dit is de grote pony. Ik heb de kleine pony gekozen. Ik heb contact gezocht met de blogger en heb toestemming om haar prachtige patroon in het Nederlands online te zetten.

Ik heb een witte pony gehaakt, en de manen en staart gemaakt van wol. Dit heb ik gedaan met een breiring (soort van punniken). Maar je kan het ook haken of draden vastzetten zoals op de Engelse site. Daar maken ze de ogen met vilt.  Ik heb gekozen voor het borduren van de ogen, met mooi dun garen.

Ook zo'n zin in deze pony?  Hier een impressie van haar prachtige pony's.


Het basispatroon volgt hier. Ik wens iedereen hier heel veel plezier mee!

Hoofd:
(vul op met fiber vulling, gedurende het haken.)
R1: 6v in magic ring
R2: 2v in v (12)
R3: *2v in v, v*,  herhaal 6x (18)
R4: *2v in v, 2v* herhaal 6x (24)
R5: 24v
R6: *2v in v, 3v* herhaal 6x (30)
R7: 30v
R8: *2v in v, 4v* herhaal 6x (36)
R9-10: 36v
R11: *min, 4v* herhaal 6x (30)
R12: 30v
R13: *min, 3v* herhaal 6x (24)
R14: 24v
R15: *min, 2v* herhaal 6x (18)
R16: *min, v* herhaal 6x (12)
R17: * min* herhaal 6x (6)
afhechten, l, gat dichten en laat draad hangen voor vastnaaien.
Nek:
R1: 17lossen en halve vaste door 1e losse, zodat het een ring wordt.
R2: 17v
R3: 12v, halve vaste, losse, keren
R4:1e steek overslaan, 9v in binnenste steek, keren
R5: 1e steek overslaan, 12v in buitenste steek, NIET keren
R6: 17v
R7: halve vaste in 4v
afhechten en lange draad voor aan lijf naaien.
Lijf
Opvullen gedurende het haken
R1: 6v in magic ring 
R2: *2v in v* herhaal 6x (12)
R3: *2v in v, v* herhaal 6x (18)
R4: 18
R5:*2v in v, 2v* herhaal 6x (24)
R6-19: 24v

R20: *min, 2v* herhaal 6x (18)
R21: *min, v* herhaal 6x (12)
R22: * min* herhaal 6x (6)
Afhechten, opvullen en gat dichten. Lange draad voor vastnaaien.
Neus
R1: 5v in magic ring
R2: *2v in v,v* herhaal 2x, 2v  (8)
R3: 8v
R4:*2v in v, v* herhaal 4x (12)
R5: 12 v
afhechten en aan hoofd vastmaken, licht opvullen.
Oren (2x maken)
R1: 5v in magic ring
R2: *2v in v, v* herhaal 2x, 2v (8)
R3: 8v
R4: *2v in v, 2v* herhaal 2x, 2v in v, v (11)
R5: 11v
R6: *2v in v, 3v* herhaal 2x, 2v in v, 2v (14)
R7: 14v
afhechten, aan gezicht naaien.
Voorpoot: (2x maken)
R1: 6v in magic ring
R2: 2v in v (12)
R3: *2v in 2v, v*,  herhaal  rondom (20)
R4: 20v

R5: 20v in binnen kant van vaste
R6: min in 2v, 18v (19)
R7: 19v
R8: min, 17v (18)
R9: 18v
R10: min, 16v (17)
R11: 17v
R12: min, 15v (16)
R13: 16v
R14: min, 14v (15)
R15: 15v
R16: min, 14v (14)
R17: 14v
afhechten, opvullen.
Achterpoot (2x)
R1: 6v in magic ring
R2: 2v in v (12)
R3: *2v in 2v, v*,  herhaal  rondom (20)
R4: 20v

R5: 20v in binnen kant van vaste
R6: min in 2v, 18v (19)
R7: 19v
R8: min, 17v (18)
R9: 18v
R10: min, 16v (17)
R11: 17v
R12: min, 15v (16)
R13: 16v
R14: min, 14v (15)
R15: 5v,min in binnenste kant van steek, herhaal 2x, 6v (13)
R16: 5v, 2v in v in voorste kant van steek, herhaal 2x, 6v (15)
R17: *2v in v, 4v* herhaal 3x (18)
R18: 18v
R19: 2v in v, 5v* herhaal 3x (21)
R20: 21v
afhechten, opvullen.
Manen en staart:
 Ik heb een breiring gebruikt om draden te punniken. Je kan ook knopen:
Of gekrulde manen maken. Door bijvoorbeeld een rij van 30 lossen te haken en dan te keren en dan in elke steek 3v te haken. Hierdoor krult de draad op. Maar er zoveel en zo lang als je er wilt hebben.
Naai alles aan elkaar. Ik heb er voor gekozen de ogen te borduren. Maar je kan ook met vilt het maken en er op naaien.
Optie: eenhoorn
R1: 4v in magic ring
R2: alles in binnenste steek, 2v in v, 3v (5)
R3: alles in binnenste steek, *2v in v, v* herhaal 2x, v  (7)
R4: alles in binnenste steek (7v)
opvullen en afhechten.
Vleugel (dichte vleugel)
R1: 4v in magic ring
R2: *2v in v, v* herhaal 2x (6)
R3: *2v in v, v* herhaal 3x (9)
R4: 9v
R5: *2v in v. 2v* herhaal 3x (12)
R6: 12v
R7: *2v in v, 3v* herhaal 3x (15)
R8: *2v in v, 4v* herhaal 3x (18)
R9: *min, 4v* herhaal 3x (15)
R10:* min, 3v* herhaal 3x (12)
R11:*min* herhaal 6x (6)
platdrukken voor juiste vorm, en maak een patroon met andere kleur erop.
afhechten en licht opvullen kan, maar hoeft niet.

Reacties

  1. Wauwwwwwww wat een mooie pony heb je gemaakt.
    Ik vind vooral de ogen erg mooi, hoe je die geborduurd hebt :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dank Antoinette, Het was ook zo leuk om te doen. Die ogen was wel een gepriegel hoor. Dat dunne borduur-draad. Maar resultaat ben ik best trots op.

      Verwijderen
  2. Erg mooi! En fijn dat je het patroon wilt delen!
    Deze gaat op het lijstje van ooit nog te haken ideeën...

    Groetjes sietske

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hoi Sietske, doen hoor! ze heeft nog heel veel varianten. En elke kleur is een andere pony.

      Verwijderen
  3. Wat goed gelukt zeg. Je egeltje is ook heel schattig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi, dank je wel. Er komen nog zoveel aan... dat ik ze eigenlijk wel elke dag wil delen...

      Verwijderen
  4. Hier worden vast heel veel kleine meisjes heel blij van. Mooi gehaakt en lief dat je het patroon in het Nederlands met ons deelt.

    Plezierige dag, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Margaret, mijn meissie is er ook erg blij mee! En verzoekjes om meer (van vriendinnen) komen ook binnen.

      Verwijderen
  5. Aahhhh, hier was ik vroeger als klein meisje helemaal weg van. Daar heb ik heel wat uurtjes mee gespeeld. Nu is de dochter van mijn vriendin er dol op, dus ik weet zeker dat ik jouw patroon ga gebruiken om voor haar een leuke my little pony te haken. Bedankt! Ik ben meteen volger geworden. Kom je ook eens bij mij langs?
    Groetjes,
    Angelique

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. leuk. bedankt voor je reactie. en ik kom zeker bij je kijken. groet amifan

      Verwijderen
  6. Oh wat een schatje zeg deze pony, heel erg bedankt voor het plaatsen van het patroon en we gaan er een keer mee aan de slag hoor.
    groeten Lenie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi gemaakt hoor! Bedankt voor het vertalen. Ik heb het originele patroon ook gezien van die andere pony's, maar de link doet het niet meer van die facebookpagina. Weet jij misschien hoe die persoon of pagina heet? Ik wil graag zo'n grotere maken voor mijn dochter.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Marloes, via de site van haar kan je haar ook benaderen. Daar staan al haar pony's op. En via google en blogger kan je haar dan benaderen. Bij haar blog heet ze ceefax. Of reageer op een berichtje van haar en ze reageert vrij snel terug.
    groet en succes AmiFan

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Alexandra Schepen14 oktober 2014 om 21:26

    Ik vind dit ponytje ook helemaal geweldig en ben net begonnen aan mijn eerste. Dank voor je patroon.
    Ik heb alleen één klein vraagje. Hoe groot is de breiring die je gebruikt hebt voor de manen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sorry voor de late reactie. Ik heb de kleinste breiring gebruikt... volgens mij 10 cm doirsnee

      Verwijderen
  10. Hallo . Ik heb alles gehaakt. Klopt het dat het lijfje zo klein is?
    Ik krijg de 4 pootjes er haast niet aan.
    Wat doe ik verkeerd?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb je wel rij 6 -19 in 24v gehaakt? Anders wordt het lijfje heel kort.

      Verwijderen
  11. Hallo,
    Ik heb deze gehaakt maar vind hem heel schattig maar wel een beetje klein. In de tekst staat dat er op fb een Nederlands patroon is van een grote pony. Ik ben lid van verschillende haaksites maar ik kan hem nergens vinden. Heb jij een idee waar ik moet zoeken?
    Groetjes Marjolein

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik ben er ook eentje aan het maken. Maar kan hier geen foto posten of wel?
    Groetjes anne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, helaas niet. Maar op Raverly als je mij een berichtje stuurt via contact (bovenin mijn blog) dan kan je hem mij mailen. en dan post ik hem er hierbij!

      Verwijderen

Een reactie posten

Wat leuk dat je je reactie hier achter laat! Alvast bedankt. Vragen stellen graag via het contactformulier. Hartelijke groet AmiFan

Populaire posts van deze blog

Patroon Konijn Suusje

En ja.... de laatste voor de zomervakantie... Suusje het konijn is ook klaar. Met dank aan Mariëlle en Saskia die deze schat hebben getest. En hun resultaat mag er ook zijn! Mariëlle heeft er zelfs een jurkje bij ontworpen die ik in het patroon heb toegevoegd. Leuk om te zien hoe anders Suusje wordt als het met gewoon glad katoen wordt gehaakt. Net zo schattig! Dames, dank voor het testen. en wil jij nu ook aan de slag? Dat kan.....  hier is het patroon .

amigurumi lessen ontwerp je eerste pop - (deel 3)

We hebben het gehad over bolvormen, cilinders, kegels en andere basisvormen. Hiermee kan je je eigen eerste amigurumi pop ontwerpen. Het lastigste onderdeel vinden de meeste ontwerpers om een tekening te maken (tenzij je beroep tekenaar is natuurlijk). Het hoeft geen topstuk te zijn. Maar gewoon een inspiratie tekening. Het kan ook een clip art tekening zijn, of misschien vind je de pluche knuffel in de winkel prachtig. Een foto van je eigen oude stoffen pop kan ook een goed voorbeeld zijn. Kies iets waarvan jij een goed gevoel krijgt en waarvan jij de onderdelen goed kunt zien (of kunt tekenen) zodat je in je hoofd een haakschema kunt kiezen. Als je een schets hebt gemaakt kan je dit er alvast bij zetten. Vanja verteld dat zij bijna nooit met kleur werkt als ze gaat tekenen. Vaak gewoon met potlood of zwarte pen. Vanuit basisvormen maakt ze een schets. Die basisvormen laat ze staan als hulpmiddel om te kunnen haken. Moet het hoofd een ovaal worden of een rondje. Met de vori

Hollands Olifantje

Alweer een prachtig patroon weten te scoren. Dit keer uit de Oekraïne. Jasmine heeft een prachtige olifant gemaakt. Zij maakte deze in het roze. Ik heb een Hollandse variant van gemaakt. De laatste update van dit patroon is gedaan op: 5 oktober 2013. Wil je meer zien van Jasmine. Want ze heeft nog meer mooie patronen... ga naar haar website: http://jasmine.in.ua/opisaniya/slonyasha/ We beginnen met hoofd en slurf. Dat is één deel. Indien je net als ik een rood wit blauw variant wilt maken, let dan op de kleuren die er achter staan. Anders is het één geheel, in één kleur. R1: 6v in magic cirkel (oranje) cute-amigurumi.blogspot.nl R2: *2v in v* 6x (12) (oranje) R3: *2v in v, v* 6x (18) (oranje) R4: *2v in v, 2v* 6x (24) (oranje) R5: *2v in v, 3v* 6x (30) (oranje) R6: *2v in v, 4v* 6x (36) (oranje) R7: *2v in v, 5v* 6x (42) (oranje) R8-14: 42v (oranje) R15: *min, 5v* 6x (36) (oranje) R16: *min, 4v* 6x (30) (oranje) R17: *min, 3v* 6x (24) (oranje) Deels opvulle