zondag 7 juli 2013

Flower power dino patroon deel 1&2

Allergaartje – flower power dino

Dit patroon is getest. Maar desondanks kunnen er toch nog (type)foutjes in zitten. Laat het dan even weten via mijn contactformulier.
Benodigdheden:
  • Kies een kleur voor je dino?  Ik heb volgens mij 2 bollen bruin en restjes van andere gebruikt. Dus totaal denk ik iets meer dan 100 gram.
  • Min = minderen, dit wil zeggen 2 vasten samen haken.  Hoe doe je dit? Zie plaatjes  & beschrijving op mijn blog.
  •  *) betekend dat alles wat tussen * * staat moet worden herhaald. Het totale aantal dat je dit moet herhalen  staat er achter .  * v* herhaal 3x = 3x één vaste haken.
  •  V = vaste
  •   st = aantal steek aan het eind van één ronde /toer. 

Neus: (beige of gemêleerd roze)

R 1: 7 v in magic ring (= 7 st)
R 2: 2 v in elke st.
(= 14 st)
R 3: * v, 2 v in de volgende st. * herhaal 7× (= 21 st)
R 4: * 2 v, 2 v in de volgende st. * herhaal 7× (= 28 st)
R 5: * 3 v, 2 v in de volgende st. * herhaal 7× (= 35 st)
R 6: * 4 v, 2 v in de volgende st. * herhaal 7× (= 42 st)
R 7-9: 42 v
R 10: *4v, min* herhaal 7x (=35v)
R 11: 35 v

Neusgaten maken

R 12: 7v, 20 lossen vastmaken in de 6e v waar je bent geëindigd. 15 v, 20 losse nogmaals vastmaken in 6e v (= 62 st)
R 13: 62 v
R 14: 62 v
R 15: 7v, *min, 4v*, herhaal 3x, min, 6v, min, 6v, min, *4v, min* herhaal 3x , 1v (=53 st)
R 16: 6v, *min, 3v, *herhaal 3x, min, 5v, min, 5v, min,  *3v, min. *herhaal 3x, (= 44 st)

Wissel van kleur – de kleur die je als basis voor het lijf wilt gebruiken. Ik kies voor bruin.  Of zoals hiernaast voor effen roze
R 17: min, 3v, min, *2v, min * herhaal 3x, 4v, min, 4v, *min,, 2v * herhaal 3x, min (=34st)
R 18: 34 v
R 19: 6v, min, 5v, min, 9v, min, 5v, min  (= 30 st)
R 20: *3v, min. * herhaal 6x  (= 24 st)
R 21-22: 24 v
R 23: * 2v, min*, herhaal 6x (= 18 st)
R 24: 18 v
R 25: *2v, 2v in v*, herhaal 6x (=24 st)

R 26: *3 v, 2 v in v. * herhaal 6x (=30st)
R 27: 30v
R 28: *4 v, 2 v in v. * herhaal 6x (=36st)
R 29: *5 v, 2 v in v. * herhaal 6x (=42st)
R 30: 7v, * 2 v in v. * herhaal 3x, 10v, 2v in v, 10v, * 2 v in v. * herhaal 3x, 8v  (=49st)
R31-34: 49v

Laat draad en bol aan het hoofd zitten, volgende keer gaan we verder met het lijf!

Neusgaten (2x)
Roze binnenkant (bij bruine dino) en neuskleur (beige) vanaf rij 5. Of paars binnenkant en buitenkant zelfde als neuskleur roze.
R 1: 5 v in magic ring (=5 st)
R 2: 2 v in elke st. (= 10 st)
R 3: * v, 2 v in de volgende st. * herhaal 5× (= 15 st)
R 4: * 2 v, 2 v in de volgende st. * herhaal 5× (= 20 st)

Wissel naar de lijfkleur
R 5:
* 3 v, 2 v in de volgende st. * herhaal 5× (= 25 st)
R 6: * 4 v, 2 v in de volgende st. * herhaal 5× (= 30 st)
Laat een extra lange draad hangen, zodat we straks het neusgat aan de neus kunnen haken! Dat is mooier dan vastnaaien.
(dat doen we aan het eind, omdat de knuffel zo nog handig is om te vullen)

Start lijf deel 2. > gewoon doorhaken…zelfde kleur. 

Rijtje lossen  wordt in dit patroon in de 4e volgende vaste gehaakt (dit betekend dat je telt vanaf het punt dat je de lossen bent begonnen.)

Vervolg lijf dino .Met gaten voor de potenR 35: 35v, 4 losse, vastzetten in de 4e steek (dus drie overslaan), 3v, 4 losse, vastzetten in de 4e st, 5v (=49st)R 36: 49v boven de 4 lossen 3v hakenR 37 – 42: 49vR 43: herhaal R35 R 44: herhaal R36

Je hebt nu vier gaten aan de onderkant van het lijf zitten, waar straks het frame doorheen kan.
R 45 - 52: 49 v
R 53: *6v, min. * herhaal 7x  (= 42 st)
R 54: *5v, min. * herhaal 7x  (= 35 st)
R 55: *4v, min*, herhaal 6x (= 28 st)
Gaan verder straks verder met de staart. Maar eerst het frame inbrengen! Anders kan het niet meer.

Frame
Frame maken. Ik maak het van Binddraad, wat ik in de tuin gebruik Deze is er in dik en dun. Voor de grote bruine dino heb ik dik draad gebruikt. Voor de kleine gebruik ik dun draad. Ik heb het een bovenkant gemaakt van één lang draad. Die gaat van snuit tot aan staart. En twee losse delen voor de poten. Deze samengedraaid  op het lijf, met een stuk er tussen zodat het lijfje wat uit elkaar blijft staan. Zie foto’s. Eén van bovenaf, en de andere van zijkant.

Breng het frame in, voordat je de staart gaat haken. Dan weet je ook hoe lang je het wilt hebben
Hoe? Zie foto’s. Eerst de poten in de gaten. Dan de snuit naar binnen wurmen

Dit is het resultaat. Nu verder met de staart!
Staart afmaken. Je haakt verder waar je was gebleven.
Je kan elk deel langer of korter haken, hoe lang je de staart maar wilt hebben. De staart van de bruine dino is langer.  Toen heb ik alles vijf rijen langer gehaakt. Dus van 61 tot 71 hetzelfde. Het patroon komt overeen met de roze kleine dino.

R 56-59: 28 v
R 60: 11v, *min,1v* herhaal 3x, 5v (=25st)
R 61-66: 25v
R 67: *3v, min*, herhaal 5x (=20st)
R 68-73: 20v
R 74: *2v, min*, herhaal 5x (=15st)
R 75-80: 15 v
R 81: *1v, min*, herhaal 5x (=10st)
R 82-90: 10 v
R 91: min (=5st)
R 92: 5v
afhechten. En opvullen met fibervulling. De staart is opgevuld met granulaat korrels, om zo wat zwaarder te zijn, en het evenwicht van het beestje te bewaren.

Deel 3 volgt hier >>>

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

sneeuwuil patroon