Zomers jurkje voor barbie

Jurk, eigen patroon.
Sommigen riepen het al vrijdag.... veel te koud voor een badbak. Tja die zomer he. Dus maar een warmer jurkje gemaakt... En ja, de zon komt er vandaag ook nog bij.

Barbie is een pop waar je de leukste kleren voor kan haken. 
Op www.raverly.com zie je al steeds meer creaties komen van andere ontwerpers. Sommigen zijn gratis.
Met een dunne naald en draad kan je mooie jurken en andere creaties  maken. Dat is leuk voor de afwisseling. En de restjes katoen zijn hiervoor prima te gebruiken. Het haken van amigurumi doe ik meestal met naald 2,5. Barbie's kleren maak ik met naald 1 en max met naald 1,5. Dus dat is veel meer gepriegel. En dus leuk voor de afwisseling.

Deze jurk heb ik zelf ontworpen. Tijdens het haken heb ik echter niet alles heel goed bijgehouden. Dus als je deze jurk ook gaat haken, moet je ook zelf goed in de gaten houden of het nog goed gaat. Het bovendeel is helemaal open (aan de achterkant) waardoor de pop er makkelijk in kan. Vanaf de onderkant jurk is haak je pas rond. Dus tot die tijd zijn het toeren.

Belangrijke uitleg keerlosse
Denk erom: een keerlosse is een losse, die je gebruikt om te keren. De eerstvolgende steek begint in de 2e steek van af de naald. Hierdoor blijft het aantal gelijk. Doe je dit niet goed, dan krijg je er elke rij één steek bij!

Hierbij het patroon:
R1: 27 lossen haken, vaste in de 2e losse vanaf de haaknaald, v terug (26)
R2-4: 1 keerlosse, 26v
R5: 1 keerlosse, 25v, 2v in v (27)
R6: 1 keerlosse, 7v, *2v in v, 3v* herhaal 3x, 2v in v, 7v (31)
R7: 1 keerlosse, 8v,2v in v,13v, 2v in v, 7v (33)
R8: 33v
R9:1 keerlosse, 8v,2v in v,15v, 2v in v, 8v (35)
R10-12: 35v
R13:1 keerlosse, v, 2v in v, 13v, 5v in v, v, halve v, v, 5v in v, 13v, 2v in v, v (47)
R14: 1 keerlosse, 16v, *2v in v* herhaal 5x (bovenop de plek waar je de vijf vasten in één had gedaan), v, hv, v, 2, *2v in v* herhaal 5x, 16v (57)
Je heb nu een soort buste gemaakt.
R15: 26v, min, 26v (56)
R16: wissel van kleur: 56 v
R17: 12v, 10 lossen, maak vast in 10e v, 12hv, 10 lossen, maak vast in 10e vaste, 12 v. Dit zijn de spaghetti bandjes van de jurk. Kijk even of de armsgaten goed zitten. Anders iets verschuiven.
Afhechten, en aan de onderkant: rij 1 verder haken.

Begin aan de rechterkant. (aan de kant van R1 !!!)
R18: 4 lossen, 3 stokjes in 2e steek vanaf de naald, daarna *4 stokjes in v* herhaal 12x (52)
R19-23: 4 keerlossen, 51 stokjes (52)
R24: 4 keerlossen, *2 stokjes in stokje, 3 stokjes * herhaal tot einde

Herhaal aan linkerkant R18 tot 24.
R25-28: stokjes in elke stokje. . Dus neem links en rechts mee in je rondes Haak deze aan elkaar. je houdt in het midden alleen nog een split over.

R1:Begin bovenaan, met kleur van spaghettibandjes, met 3 vaste op rij 1.
Haak elke rij de twee zijkanten mee. Hierdoor wordt het één jurk.
R2: *2v in v* herhaal 3x (6)
R3: stokjes in elke vaste (6)
R4: *2 stokjes in elk stokje *
Ga zo door tot einde. Voor variatie kan je nog moesjes, e.d. toevoegen. Schat zelf in of je hele rijen hetzelfde doet, of dat je af en toe nog vermeerderd.
Ga door tot het einde.

R29: pak de kleur van de spaghetti bandjes. vaste in elk stokje
R30: *v, 2 losse en vast in zelfde 1e v, 4 v* herhaal tot einde. Helemaal rond.

Reacties

  1. Ohw, wat ziet ze er beeldig uit in haar nieuwe jurkje. Mooi gemaakt.
    Misschien kan haar jurkje morgen uit om een duik te nemen,als ik de weergoden mag geloven.