Pim de poes en vogeltjes

Lekker zonnetje, patroontje vanuit japans boekje... bolletje gekleurde sokkenwol... en daar is weer een vogeltje.  Eén avondje werk. Buiten ligt sneeuw, dus dit vogeltje is iets te vroeg bezig aan zijn nestje.

Patroon volgt later . ik ben kwijt waar ik het vandaan heb.

Pim de poes (van het boek PIM EN POM).

Werk in spiraalvorm; niet afhechten of draaien van het werk tenzij anders is vermeld.Gebruik marker om het begin van een rij aan te duiden; elke rij opschuiven.

Hoofd/ lijfje: →grijs en donkergrijs, naald 2,5 mm

Start met lichtgrijs.
R 1: 2 lossen, 6 v in eerste lus of 6 v in magic ring (= 6 st)
R 2: 2 v in elke st. (= 12 st)
R 3: licht grijs * v, 2 v in de volgende st. * herhaal 3×, wissel van kleur – donker grijs * v, 2 v in de volgende st. * herhaal 3×,  (= 18 st)
R 5:licht grijs * 2 v, 2 v in de volgende st. * herhaal 3×, wissel van kleur – donker grijs,  * 2 v, 2 v in de volgende st. * herhaal 3×, (= 24 st)
R.6: licht grijs 24v
R 7: licht grijs * 3 v, 2 v in de volgende st. * herhaal 2×, wissel van kleur – donker grijs, * 3 v, 2 v in de volgende st. * herhaal 4 (= 30 st)
R 8: licht grijs 30 v
R 9: licht grijs * 4 v, 2 v in de volgende st. * herhaal 3×, wissel van kleur – donker grijs, * 4 v, 2 v in de volgende st. * herhaal 3 (= 36 st)
R 10: licht grijs 36v
R 11: licht grijs * 5 v, 2 v in de volgende st. * herhaal 2× wissel van kleur – donker grijs, * 5 v, 2 v in de volgende st. * herhaal 4× (= 42 st)
R 12:
licht grijs 42v
R 13: * 5 v, min * herhaal 6× (= 36 st) licht grijs

R 14: licht grijs * 4 v, min*herhaal 3×, wissel van kleur – donker grijs* 4 v, min*herhaal 3×,  (= 30 st)
R 13: licht grijs * 3 v, min *herhaal 6× (= 24 st)
R 14: licht grijs * 2 v, min *herhaal 6× (= 18 st)
Ø Opvullen met fiber vulling
R 15: licht grijs * v, min * herhaal 6× (= 12 st)
R 16: licht grijs * min * herhaal 6× (= 6 st)
> sluiten met hv, afhechten en laat de draad hangen.
> Weef de draad door de laatste steken sluiten met hv, afhechten en laat de draad hangen.

 Oren (2x) Eén donker grijs, andere licht grijs.
Toer 1: haak 2 losse
Toer 2: 2v in 1e losse, 1 v (3v)
Toer 3: 2v in 1e v, 2 v (4v)
Toer 4: 2v in 1e v, 3 v (5v)
Afhechten en naai het op het lijfje in toer 11 (net achter de oogjes)

Staartje

Haak een ketting van 5 losse en  in magic cirkel.
Daarna 10 rijen haken van 5 vasten. Evt. afwisselen kleuren licht en donker grijs.
Ik heb het opgevuld met een stuk chanille ijzerdraad. Hierdoor is het te vormen.
Hecht af en naai het staartje op het lijfje.

Afwerking
Borduur twee streepjes als oogjes  en een neusje